Är det inte hemskt?

Skrivet den: 2009-10-14, Klockan: 19:44:53,
Jo nu pluggar jag faktiskt. Måste bara skriva ner en sak jag just läste. Måste få ut det, NU!

"Många människor har inte tillgång till de 5 liter vatten per dag som anses som absolut minimum för att man ska kunna överleva.
(---) I Sverige förbrukar vi i genomsnitt 200 liter per person och dygn."


Är det inte hemskt egentligen? ALLA vet att det finns stor svält osv i världen. Ände gör många inte mer än att ägna en tanke åt sådant då och då. Jag kan inte säga att jag är bättre tyvärr. Jag tycker verkligen att det är hemskt. Hur kan människan vara så egoistisk egentligen? Överlevnads instingt? Någonting måste det vara som gör att vi "accepterar" hur det är.
Jag menar inte att alla blundar för sådant här. Det är många som engagerar sig, skänker pengar, kläder mm. Vi skänker vi 100 kr i veckan, och det är jag glad för! Men hur många är vi inte som bara sitter och låter allting fortsätta? I det välstånd som vi faktiskt lever i hade vi kunnat hjälpa så mycket mer.

Nog har jag alltid vetat att det är så här i världen, men ändå ... glömmer man bort det. Ibland, som nu, kommer tanken upp, och då känns det otroligt hemskt. Själv tänker jag att jag borde börja engagera mig i sådant. Men gör jag det när de väl kommer till kritan? NEJ.
Men hur kan det komma sig att vi inte hjälper till mer? Det är inte våran verklighet. Kanske är det svårt att föreställa sig någonting som är så "långt bort", så overkligt. Jag tror det. Där kämpar de för livet, försöker få mat för dagen. Här oroar vi oss om vad folk ska tycka om vårat hår? Men det är våran verklighet.

USCH för sånt här. Usch USCH för att jag känner mig så förtvivlad över det här nu, och snart kommer jag inte tänka på det alls. Människor är nog ena riktiga egoister ändå. Hur blev allt så? Är det inte hemskt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0